منتديات المعلم القدوة التعليمية
منتديات المعلم القدوة التعليمية
منتديات تعليمية

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

منتديات المعلم القدوة التعليمية
منتديات المعلم القدوة التعليمية
منتديات تعليمية
منتديات المعلم القدوة التعليمية
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.
اذهب الى الأسفل
عادل عبد الله
عادل عبد الله
عضو نشيط
عضو نشيط
ذكر عدد المساهمات : 41782
نقاط : 237804
تاريخ التسجيل : 05/04/2010
العمر : 47
الموقع : http://nahdtmesr75.blogspot.com/
يارب احفظ مصر

http://http:/kodwa1.com

نتيجة الثانوية العامة على مكتب الوزير " تعرف قواعد الرأفة" رفع الطالب في مادة أو أكثر Empty نتيجة الثانوية العامة على مكتب الوزير " تعرف قواعد الرأفة" رفع الطالب في مادة أو أكثر

السبت 30 يوليو 2022, 19:44
نتيجة الثانوية العامة على مكتب الوزير " تعرف قواعد الرأفة" رفع الطالب في مادة أو أكثر
نتيجة الثانوية العامة على مكتب الوزير " تعرف قواعد الرأفة" رفع الطالب في مادة أو أكثر 29678010


عن درجات الرأفة في نتيجة الثانوية العامة:
= درجات الرأفة بتكون خاصة بالطالب الراسب في مادة أو اتنين أو تلاتة.
= درجات الرأفة دي قانونية، يعني مش بدعة من وزارة التعليم.
= درجات الرأفة مش مفتوحة لكن ليها سقف وحد أقصى لكنها مرتبطة بالنهاية العظمى في كل مادة.
= السنة اللي فاتت الوزارة وصلت بنسبة درجات الرأفة إلى ١٠٪؜ من درجات كل مادة علشان تساعد بعض الطلبة إنهم ينجحوا.
= درجة الرأفة بتكون لطالب (مثلا) ناجح في كل المواد وراسب في مادة وواقف على درجتين تلاتة أربعة وينجح ممكن ياخدهم وينجح في المادة دي بحيث يتحول من راسب في مادة لناجح في كل المواد.
= درجة الرأفة بتكون لطالب (مثلا) راسب في ٣ مواد وبكدة لازم يعيد السنة لأنه مينفعش يدخل الدور التاني إلا في مادتين فقط.. فالوزارة بتشوف أنهي مادة من المواد التلاتة محتاج فيها درجتين تلاتة أربعة فياخدهم وينجح في المادة دي بحيث يتحول من طالب لازم يعيد السنة لطالب يدخل دور تاني في مادتين.
= درجة الرأفة بتكون لطالب راسب في مادتين، وفيه مادة منهم محتاج فيها درجتين تلاتة أربعة وينجح فيها، فبياخدهم وينجح فيها ويدخل دور تاني في مادة واحدة.
= درجة الرأفة مش بياخدها طالب علشان يقفل درجات مادة معينة، أو يكون واقف مثلا على ٩٠٪؜ فياخد درجة رأفة توصله للتسعين في المية، لأ دي تخص طلبة بعينهم.
= درجة الرأفة ملهاش علاقة برفع نسبة النجاح، لأن ده حق للطالب بياخده عادي، طالما يستحقه بحيث تتحول حالته من راسب في مادة لناجح ومن راسب في السنة لدور تاني.
= نسبة درجات الرأفة السنادي كام؟ الله أعلم.. لكنها السنة اللي فاتت كانت ١٠٪؜ من درجات المادة.. يعني المادة اللي كانت من ٦٠، كان فيها درجات رأفة ٦ درجات بياخذها الطالب اللي تنطبق عليه الحالات اللي قلت عليها، والمادة اللي من ٥٠ كان ليها ٥ درجات واللي من ٢٥ ليها ٣ درجات.
= الطالب المتفوق مش بيتأثر إن فيه زميل له خد درجات رأفة وهو لأ.. لأني زي ما قلت درجة الرأفة دي بتكون للطالب اللي عايز كام درجة علشان (يتحول من راسب لناجح أو من راسب لدور تاني) مش علشان مجموعه يزيد في مادة معينة.
= لما تلاقي نفسك يوم النتيجة جايب درجة النجاح بالعافية في مادة اعرف إنك غالبا الوزارة رأفت بيك واستفدت من درجات الرأفة علشان ما تبقاش راسب في المادة دي.
= هل من حق الطالب يرفض درجة الرأفة؟! أيوة طبعا من حقه يرفضها.. يعني مثلا فيه طالب راسب في ٣ مواد وبكدة لازم يعيد السنة في التلات مواد، لكن الوزارة نجحته في مادة بعد ما خد فيها درجات الرأفة بحيث يدخل دور تاني في مادتين فقط.. الطالب ده من حقه يقدم طلب يرفض درجات الرأفة في المادة اللي نجح فيها بحيث يعيد السنة في التلات مواد مع بعض علشان ياخذ فيهم الدرجة الفعلية مش نصف الدرجة لو دخل دور تاني في مادتين فقط.
= ودي قصة درجات الرأفة

________________________________________________
مناهج 2022 الجديدة
الرجوع الى أعلى الصفحة
صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى