منتديات المعلم القدوة التعليمية
منتديات المعلم القدوة التعليمية
منتديات تعليمية

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

منتديات المعلم القدوة التعليمية
منتديات المعلم القدوة التعليمية
منتديات تعليمية
منتديات المعلم القدوة التعليمية
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.
اذهب الى الأسفل
عادل عبد الله
عادل عبد الله
عضو نشيط
عضو نشيط
ذكر عدد المساهمات : 40396
نقاط : 232315
تاريخ التسجيل : 05/04/2010
العمر : 47
الموقع : http://nahdtmesr75.blogspot.com/
يارب احفظ مصر

http://http:/kodwa1.com

رسالة هامة من السيسي للمواطنين عن غلاء الأسعار  إجراءات هامة لتخفيف العبء عن المواطنين ولما ربنا يفرجها علينا هنفرجها على الكل   Empty رسالة هامة من السيسي للمواطنين عن غلاء الأسعار إجراءات هامة لتخفيف العبء عن المواطنين ولما ربنا يفرجها علينا هنفرجها على الكل

الإثنين 21 مارس 2022, 05:37
رسالة هامة من السيسي للمواطنين عن غلاء الأسعار  إجراءات هامة لتخفيف العبء عن المواطنين ولما ربنا يفرجها علينا هنفرجها على الكل  


قال الرئيس عبد الفتاح السيسي خلال مداخلة ببرنامج من مصر: بنتكلم على دولة بنظام الدولة عندنا تكافل وكرامة داخلة في 3.7 مليون أسرة، والمبلغ اللى بنديهولهم مش كبير لكن على بعضه حوالى 19.5 مليار جنيه.


وأضاف الرئيس السيسى، خلال مداخلة هاتفية ببرنامج من مصر، المذاع على قناة سى بى سى: بنحاول نزود أكثر وفى إجراءات هتُعلن خلال اليوميين الجايين خاصة بإجراءات حماية اجتماعية أخرى لمواجهة تطورات عالمية أخرى ليست خاصة بنا ولكن تأثيرها علينا.


قال الرئيس عبد الفتاح السيسي: "جهد الدولة الحالي أقصى ما يمكن عمله في ظل الظروف الحالية، ولكن أقصى ما يمكنه عمله غير كافٍ".




مشكلة الزيادة السكانية وقلة الموارد
وأضاف خلال مداخلة هاتفية ببرنامج "من مصر" الذي يقدمه الإعلامي عمرو خليل بقناة "سي بي سي": "مواردنا ودخلنا مش على قد حجمنا خالص فيما يتعلق بالتعداد السكاني".


رواتب الناس وحياة كريمة
ولفت: "مرتبات الناس ودخلهم لا يتناسب مع حياة كريمة للأسرة والبيوت، والدنيا أهى ماشية لكن إحنا بنبذل أقصى جهد، وربنا وحده اللى يعلم علشان نحاول نحسن من أوضاعنا ويبقى فيه شغل في البلد لكن عدد سكان طول ما هو بيزيد المشكلة هتفضل دايمًا صعبة، والحل ليها عايز توفيق كبير من ربنا، وأنا لما بتكلم مع الناس في الشارع مش بتعارض معاهم في النقطة دي ولكن بحاول أخفف من همومهم وبسمع وأخفف وخلاص".


وأشاد الرئيس عبد الفتاح السيسي بالدور الفعَّال والهام الذى تقوم به المرأة المصرية في ظل الظروف والتحديات، مؤكدًا أن نساء مصر نموذج مشرِّف للعمل والمثابرة ورقي المجتمع.






المثل الراقي للمرأة
وأضاف الرئيس السيسي خلال مداخلة هاتفية ببرنامج "من مصر" الذي يقدمه عمرو خليل، المذاع على قناة "cbc": تظل المرأة المصرية بمثابة المثل الراقي والعالي.






استجابة الرئيس
واستجاب الرئيس عبد الفتاح السيسي لمطالب السيدة محروسة سالم إحدى الأمهات المثاليات والتي تعاني من شلل حركي، موجهًا لها رسالةً مؤثرةً قائلًا: "لي الشرف إني أكلمك وأتواصل معاكي، وبقولك ربنا يوفقك ويخليكي".


وقال الرئيس السيسي: "أهنيكي وأقولك يا بنتي ربنا يجبر بخاطرك ويعينك ويطرح البركة في جهدك وتشوفي ده في أولادك، وكل اللي إنتي بتتمنيه كبنت لينا نقف جنبك، وأقولك أن الست المصرية مثل عال وراق ونموذج محترم وأتشرف أني باكلمك وأتشرف بجهدك، وربنا يخللي لك نورهان وأحمد وتفرحي بابنك ظابط قد الدنيا ومهندسة قد الدنيا، واوعى تحرمينا من دعواتك الطيبة، وربنا يقبل منك، ويباركلك، وربنا يعوض عليكي، ورضاكي هو ده الأمل بالنسبة إني أكون سببًا في إسعاد الناس وده ليس على الله بكثير وربنا يعيننا، وإنتي تطلبي وإحنا ننفذ".






تعليق السيدة محروسة
من جانبها، علقت السيدة محروسة: "ربنا يخليك لينا يا سيادة الرئيس، ويجازيك ألف خير على اللي عملتوا مع ذوي الإعاقة، وكتبت شهادة ميلادنا بإيدك، وإني أكلم حضرتك دي حاجة تشرف، ولا أستطيع التعبير عن مدى فرحتي وسعادتي، وحاسة أني قلبي هيقف من كتر الفرحة.. ومحروس يا ريس".

________________________________________________
مناهج 2022 الجديدة
الرجوع الى أعلى الصفحة
صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى