- ماما هنامشرفة عامة القسم الدينى و الأسرة
- عدد المساهمات : 9179
نقاط : 49015
تاريخ التسجيل : 21/04/2011
مراجعة نهائية فى اللغة الانجليزية (3) للصف الثالث الثانوى 2016
الأربعاء 27 أبريل 2016, 16:29
مراجعة نهائية فى اللغة الانجليزية (3) للصف الثالث الثانوى 2016
[*]
grammer
(unit 1)
المستقبل البسيط Future forms
يتكون من
Will / shall + inf. |
-
لاحظ استخدام will مع كل الضمائر واستخدام shall مع I / we فقط:
-
يستخدم المستقبل البسيط مع كلمات مثل:
Next (year/month/week…) / in the future / soon / in a year, month, week / tomorrow / this time next week / this time tomorrow |
-
لاحظ استخدام المستقبل البسيط غالبا مع:
I expect …/ I’m sure …/ I think / I don’t think / I wonder / probably /possibly / Isuppose /I hope / I believe / I feel sure / Perhaps.. |
Will استخدام |
1- To express a true fact التعبير عن حقيقة · I’ll be 18 next week. |
2- To predict events التنبؤ بالأحداث · The plane will land in half an hour. |
3- To decide something quickly. اتخاذ قرار بعمل شيء· I’ll have coffee, please. |
4- To offer to do something في حالة العرض· I’ll clean the car for you. |
5- To ask someone to do something طلب عمل شيء من شخص |
6- To make a threat التهديد · I’ll resign if I don’t get a pay rise. |
am / is / are + going to استخدم |
-
للتعبير عن نية أو عمل مخطط له أو قرار قبل لحظة الحديث (وتكون الخطة قد تم إعدادها بالفعل)
-
للتنبؤ بحدث في المستقبل يوجد ما يدل عليه في الحاضر / أو لتصف حدث له سبب في الحاضر .
The present continuous: المضارع المستمر |
-
استخدام المضارع المستمر للتعبير عن المستقبل (و يشير أيضا إلى وجود ترتيبات ثابتة مسبقة) خصوصا الترتيبات الاجتماعية والسفر.
The present simple: المضارع البسيط |
-
استخدام المضارع البسيط للتعبير عن المستقبل (و يرتبط ذلك بجداول المواعيد الخاصة مثلا بوسائل المواصلات و المسرح و السينما و المدرسة وجداول الامتحانات و غير ذلك
-
المضارع البسيط يصف أحداث ثابتة في المستقبل وليست من رغبات المتكلم.
The future continuous: المستقبل المستمر |
Will/shall + be + ING
-
يستخدم للتعبير عن حدث سوف يكون مستمرا في وقت معين في المستقبل
Exercise, Unit 1
1- Choose the correct answer:
1- She (is flying – flies – fly – would fly) to Spain next Monday. Everything is arranged.
2- What are your plans for tomorrow? – I (am going to play – play – have played – shouldn’t play) tennis with a friend.
3- He’s driving at breakneck speed. He (has – would have – is going to have – is having) an accident.
4- Watch out! You (are dropping – drop – are going to drop – would drop) the glasses.
5- (Will you – Are you going to – Do you – Should you) help me with this heavy bag, please?
2- Find the mistakes and write the sentences correctly:
1- A: Will we have a party ? B – It’s a good idea .
2- As soon as he meet his friend, he will go to the theatre.
3- Football is an individual sport.
4- From 5 to 6 tomorrow, I am studying English.
5- He travel to Paris tomorrow. He’s got the ticket.
Unit 2
Subject- verb agreement : special cases اتفاق الفاعل معالفعل
Countable & uncountable nouns الأسماء المعدودة وغير المعدودة
¨الأسماء التي تُعد تستخدم مفرد أو جمع
¨تُستخدم الكلمات a / an / the / one مع الكلمات التي تعد
¨وتُستخدم الكلمات التي تُعد أيضا مع الكلمات الآتية:
Any / some / many / the / How many / two / three, etc. |
¨ الكلمات التي لا تُعد تكون في صورة المفرد ولا تجمع والفعل معها مفرد ولا يُستخدم معها a / an
¨ الكلمات التي لا تُعد يمكن استخدامها مع الكلمات و العبارات الآتية:
The / any / some / much / how much / this / that |
-
هناك كلمات أخرى يمكن أن تكون countable أو uncountable مع اختلاف المعني مثل:
paper – glass – coffee – time | cold / light / orange / iron /chicken |
¨بعض الكلمات التي تُشير إلي مجموعات يمكن أن يُستخدم معها فعل مفرد أو جمع:
Team / committee / family / class / army / company / couple / crew / crowd / gang / group / navy / population / staff / university |
¨ العبارات الدالة علي الكمية و المبالغ المالية والزمن و الثمن و المسافة و الوزن ودرجات الحرارة تُعامل معاملة المفرد مع الفعل:
-
Ten million pounds is a lot of money.
-
Fifty litres of petrol fills my car.
¨ ولكن لاحظ أننا نقول:
-
Three one-pound coins are on the desk. ثلاث عملات معدنية من فئة الجنيه
¨ بعض الأسماء المنتهية بحرف s يُستخدم معها دائما فعل مفرد:
Athletics / politics / gymnastics / mathematics / maths / news / economics / statistics /physics / genetics / classics / electronics |
- لاحظ أن lots of /a lot of / plenty of تستخدم في الإثبات مع الكلمات التي تعد و الكلمات التي لا تعد وتستخدم a great deal of مع الكلمات التي لا تعد فقط
- تستخدم much في السؤال و النفي مع الكلمات التي لا تعد
- تستخدم many في الســؤال و النفــي مع الكلمات التي تعـــد
- تستخدم many/ much في الإثبات إذا جاء قبلهما إحدى الكلمات آلاتية too/ so / very
- a Little للكمية / a few للعدد = some تفيد الإثبات
- little / few = hardly any = almost no(t) تفيد النفي
- يمكن استخدام أدوات تجزئة مع الكلمات التي لا تعــد و في حالة الجمع تجمع أداة التجزئة فقط وفيما يلي بعض الأمثلة
- أسماء الأشياء المكونة من جزأين مثل gloves / scissors / trousers / shoes / socks glasses نستخدم معها كلمة pair وبدون كلمة pair تُعتبر هذه الكلمات جمع
- الكلمات الآتية لها نفس صيغة المفرد و الجمع:
crossroads تقاطع طرق / means وسيلة / series سلسلة/ species نوع |
-
الأسماء الآتية دائما جمع و يأتي معها الفعل جمع :
clothes / goods سلع / troops قوات / arms أسلحة / remains بقايا / police / people / cattle |
-
كلمة hair لاتُعد إذا قصدنا الشعر بصفة عامة :
●His hairis black.
-
كلمة the public بمعني عامة الناس يأتي معها الفعل جمع أو مفرد
-
كلمة school بمعني المكان الذي يتعلم فيه الطلاب لا تُعد أما إذا قصدنا المدرسة كمبني فهي تُعد
Exercise, Unit 2
1- Choose the correct answer:
1- Ten kilometres (have – been – is – are) a long way to run.
2- Ali was listening to (a – many – one – some) music.
3- We didn’t do (a – much – many – some) shopping last week.
4- I still have (a little – much – one – a few) things to do.
5- I am going to buy (some – a few – two – one) bread.
2- Find the mistakes and write the sentences correctly:
[list=ltr][*]
This socks are fine
[*]Athletics are important.
[*]The Egyptian teams is very clever.
[*]Fifty degrees are a very high temperature
[*]Athletics were my father’s favourite sport.
[/list]Unit 3
Pressent simple : Active and passive
¨تستخدم الظروف الدالة علي التكرار (adverbs of frequency) قبل كل الأفعال و بعد To Be . و الظروف الدالة علي التكرار هي:
never / rarely = seldom / not often / sometimes = occasionally / often= frequently /usually / always |
¨و يمكن أن يستخدم المضارع البسيط مع الظروف الدالة علي الزمن و الكلمات الآتية :
ever / generally / nowadays / on Mondays, on Tuesdays / twice a year / every week , day, year, summer….. |
المضارع البسيط في صيغة المبنى للمجهول¨
am / is / are + PP |
¨ يستخدم المضارع البسط (أو المضارع التام) بعد الروابط الآتية والفعل الثاني يكون مستقبل أو أمر :
After / Before / When / As soon as / the moment /till / until + مضارع بسيط أو مضارع تام |
Present continuous tense
¨التكوين:
Am/ is / are + v. + ing |
¨الكلمات الدالة عليه :
now/at the moment / look! / Listen! / at present
المضارع المستمر في صيغة المبنى للمجهول¨
am / is / are + being + PP. |
Exercise, Unit 3
1- Choose the correct answer:
1- Huge amounts of electricity (is produced – produce – are produced – are producing) in nuclear power stations.
2- Holes (drill – is drilled – will drill – are drilled) into the earth to find hot water.
3- In some cities, rubbish (burn – burns – is burnt – is burring) to produce electricity.
4- Water (heat – is heated – are heated – is heating) to turn it into steam.
5- The steam (is piped – pipes – is piping – are piped) to a power station.
2- Find the mistakes and write the sentences correctly:
1- Water is boiling at 100 °C.
2- He can’t speak to you just now. He has a shower.
3- Is this watch belonging to Ahmed?
4- Oil finds far beneath the earth.
5- Are you wanting to speak to him now?
[url=http://cairodar.youm7.com/flashes/PDFfiles/english revision 3.pdf] To Download Lesson in PDF … Click here[/url]
- مراجعة نهائية فى اللغة الانجليزية (4) للصف الثالث الثانوى 2016
- مراجعة نهائية فى اللغة الانجليزية (2) للصف الثالث الثانوى 2016
- اقوى مذكرة مراجعة نهائية فى اللغة الانجليزية للصف الثالث الاعدادى ترم أول 2014
- اللغة الانجليزية – chapter 8 للصف الثالث الثانوى 2016
- اللغة الانجليزية – chapter 7 للصف الثالث الثانوى 2016
صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى